Racing & Testing

Van een test voor Savali tot en met de ondersteuning bij de doorontwikkeling van de Hansen GTR, bij Driving-Fun.com houden we ons daar achter de schermen al jaren mee bezig. We brengen engineers in contact met specialisten en geven onze feedback op de gemaakte aanpassingen en verbeteringen, naast het faciliteren van testdagen. Doordat we veel data hebben op diverse circuit is het niet voor niets dat kleine fabrikanten zoals Stayfast en Hansen ervoor kiezen om tijdens onze trackdays te testen, net als raceteams die zelf ook vaak het wiel moeten uitvinden.

Vanuit mijn rol als instructeur en als journalist bij o.a. Driving-Fun en Octane Magazine heb ik diverse auto’s getest gedurende de afgelopen 15 jaar. Soms om er een artikel over te schrijven, maar ook om mijn visie te geven over de setup. Als allrounder ben ik breed inzetbaar op diverse circuits en door het enorme netwerk van Driving-Fun en mijzelf weten we soms problemen op te lossen door mensen steeds met elkaar in contact te brengen. Daarvoor hoef je soms niet eens te rijden, maar logisch na te denken.

Voor Octane heb ik ook races gereden, zoals in de Max5 Cup (Mazda MX-5 klasse in DNRT). Daarnaast test ik geregeld cupauto’s en andere raceauto’s om te zien hoeveel plezier deze bieden en hoe ze aanvoelen. Met die kennis kan ik mensen beter adviseren om voor een bepaalde klasse (of type auto) te kiezen.  Hieronder kun je mijn eerste race in de Max5 Cup zien. Over de ervaring schreef ik een artikel met als kop ‘heerlijk en eerlijk racen’.  Het was de eerste keer dat het startveld boven de 44 deelnemers uitkwam. Ik moest natuurlijk wel eerst de race uitrijden, anders was er geen verhaal!

Verder heb ik in de afgelopen 20 jaar diverse auto’s zelf geprepareerd voor het racen, circuitrijden, driften en historische rally’s, of ik was betrokken bij soortgelijke projecten van anderen. Op dit moment volg ik twee initiatieven om een Civic Cup op te zetten. Mijn advies luidt: ga samenwerken. Beide projecten zijn fantastisch, maar de ene auto is gericht op snelle rondetijden en veel ‘racy’ beleving. De ander is gericht op lage running costs en levert een auto op waarin je foutloos moet leren rijden om heel snel te zijn.

Voor beide klassen is veel te zeggen, maar ze passen ook heel goed bij elkaar. Daarnaast zijn ze beide geschikt voor Time Attack, een aparte discipline binnen de autosport, maar ook voor endurance races. In tegenstelling tot de populaire 206 GTI Cup zijn de auto’s meer geavanceerd en bieden ze talentvolle rijders die door willen groeien de mogelijkheid om aan hoogtoerige voorwielaandrijvers te wennen. Een ideale opstap richting de TCR, vind ik.

 

 

 

 

Met het Hansen project hebben wij een rol aan de zijlijn. We sparren met het team van Technocars (die de Hansen bouwen en op de markt willen zetten). Naast discussies over de technische mogelijkheden hebben we het ook over de marketing en hoe de eindgebruiker uiteindelijk de auto zal beoordelen. Hoe zet je een raceteam op? Wil je een auto die heel makkelijk rijdt, of wil je de allersnelste auto bouwen? Dat zijn zomaar wat vragen die de revue zijn gepasseerd. De do’s & don’ts zijn in dit stadium nog prima te tackelen, maar daarnaast begint het druk om de ontwikkeling richting de laatste fase te duwen nu wel toe te nemen. Een interessant project dat je ook van dichtbij kunt volgen tijdens onze trackdays. want dan zijn ze er bijna altijd bij. Al deze ervaring vertalen wij ook weer naar onze cursisten die na het behalen van een racelicentie opeens de smaak te pakken hebben gekregen en een raceteam willen optuigen.

Advertenties