Focus

Dennis Drenthe

In 2020 draait voor mij alles om focus. Weg met die stomme telefoon in je hand. Leg de nadruk meer en meer op het genieten van wat je doet. Focus je op zaken die belangrijk zijn en stop met onnodige bijzaken die je uit je flow halen. Kwaliteit boven kwantiteit. Geluk boven succes. En rust uit om weer energie te hebben. Zo simpel is het.

In mijn werk kan ik mij gelukkig vol overgave storten op dingen die mij gelukkig doen stemmen, zoals het geven van workshops, het één op één coachen en het schrijven van een passende tekst over een bijzondere klassieke auto. Dit doe ik niet alleen, maar samen met mensen waar ik graag mee samenwerk. Je loopt nu eenmaal een tandje harder als dat collega’s en opdrachtgevers zijn die je inspireren en stimuleren. Maar diezelfde partners begrijpen het ook als je af en toe een stapje terug doet. Op je plaats en rust.

Rust is in mijn werk cruciaal, maar wordt overal onderschat. Heb je weinig rust, dan kun je ook geen goede teksten schrijven. Ben je vermoeid, dan ben je een gevaar op de weg. En kun je je niet concentreren op het rijden van het perfecte rondje, dan ga je ook niets leren die dag en nemen risico’s toe. Daarom wil ik één ding tegelijkertijd doen en geen 10.  Ik houd alleen wel van afwisseling, dus ik combineer een paar verschillende disciplines die op het oog weinig met elkaar vandoen hebben. Autoracen, verkeersveiligheid en klassieke auto’s. Ze geven mij echter stuk voor stuk energie.

Met de nieuwe MONO workshop die ik namens Incentive Company en Veilig Verkeer NL geef ga ik dieper in op afleiding in het verkeer. Toen ik dit werkjaar begon met onze kersverse Mono-workshop voor 125 man personeel van firma De Koning en ik na afloop een fucking staande ovatie kreeg wist ik dat we iets goeds hebben ontwikkeld. Niet alleen nuttig voor de verkeersveiligheid, maar bovenal ook erg kicke om te doen. Energieboost!

Rijden op een circuit in een serieuze raceauto is altijd gaaf om te doen, maar toch zal het men verbazen dat ik juist als coach een belangrijke rol speel om de plezierfactor in stand te houden. Het kan namelijk ook een heel frustrerende spelletje worden voor een rijder. Dat komt met name door diezelfde focus. Als je niet meer weet waarom je iets doet, en als de klok geen handig hulpmiddel is, maar een irritante factor, dan grijp ik in. Ik wil iedereen leren om sneller en beter te worden, maar als de drive weg is, dan kunnen we beter even stoppen. Rust.

Zo ook met het schrijven van een tekst. Soms rolt de ene zin na de andere over je scherm. Vanuit het niets komen daar precies de juiste woorden die op andere momenten schitteren door afwezigheid. Ook een tekst heeft tempo nodig. Helaas is niets menselijker dan een writer’s block. Teveel gedoe aan je kop? Ga schrijven om het los te laten. Van je afschrijven is goed. Moet je echter schrijven, maar lukt het niet? Dan heb je waarschijnlijk teveel gedoe aan je kop! De ironie. Focus, rust en energie. Als de balans goed is kun je een hele hoop, maar soms is de koek op. Een verhaal neerpennen dat nergens op slaat of totaal niet lekker loopt, daar zit niemand op te wachten. Ga dan verdomme iets anders doen. Ik heb het geluk dat ik altijd snel weer vrijuit voor een groep mensen mag spreken, of met uiterste precisie over een circuit rijd. Mij geeft dat energie en dát vind ik belangrijk, want daar word ik beter van. Weer een tandje erbij. 2020 wordt daarom een mooi jaar. We mogen weer!

schrijvenisschrappen?

lessismore?

hebiknudeaandacht?

Leiden die doorgehaalde teksten je nu af, of zorgen juist voor extra aandacht? 😉

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s