2019, the next level

drivercoachdennis

Het seizoen zit er voor mij bijna op. Begin 2018 begon ik als zelfstandige en vanaf toen bood ik mijn diensten aan als Driver Coach Dennis. Je hoopt er met zo’n 18 jaar ervaring en een groot netwerk het beste van, maar dat het zo’n enorme vlucht zou nemen had ik niet verwacht! Vanaf maart tot en met medio november zat ik vrijwel continu volgeboekt. Ik reed letterlijk van circuit naar circuit en begeleidde zowel beginners als gevorderde rijders in allerlei verschillende auto’s, maar vooral heel veel op droge, zonnige circuitdagen. Heerlijk! Wat een ongekend mooi jaar. Met dit op persoonlijke noot geschreven blog wil ik jullie alvast meenemen naar volgend seizoen, want dan wordt alles nog beter en interessanter. 

Na een snelle start was ik ‘los’ en draaide ik op volle toeren. Van het één van kwam het ander en via-via benaderden zowel de particulieren als de professionele opdrachtgevers mij voor leuke opdrachten. Ik ben daar enorm dankbaar voor. Van iemand een dagje leren driften voor de lol, tot een volwaardig driver development program om the finishing touch te vinden en geen onnodige seconden meer te verliezen. Daarbij heb ik ook nog veel plezier beleefd aan het helpen laten slagen van een flink aantal cursisten tijdens hun racecursussen in zowel Nederland, België als Duitsland. Ik racete zelf nog een aantal wedstrijden mee en heb langs de pitmuur gecoacht op de Nordschleife tijdens RCN races, een primeur voor mijzelf.

Coaching RCN  Driving 10hr Zandvoort

Kortom, mijn jaar was zonder meer bijzonder én succesvol te noemen. Daar ben ik trots op en daarom ga ik volgas door met wat ik doe. Nu de winter lijkt te arriveren, Spa-Francorchamps en de Nordschleife lange tijd dichtgaan heb ik alvast een voorproefje genomen op de volgende stappen voor volgend jaar. Ik heb mij voorgenomen om vanuit mijn rol als driver coach volledig onafhankelijk een professionaliseringsslag te laten zien binnen mijn vakgebied. Een certificaat-aan-de-muur om dit vak uit te kunnen voeren is niet voldoende vind ik. Er zit zoveel meer in en dat wil ik eruit gaan halen in 2019.

Nieuwe raceauto voor de verhuur

Driver Coach Dennis E90 325i VLN Racer

Er komt een vaste raceauto voor de verhuur, waarmee ik ook eigen coachingsprogramma’s kan aanbieden mét auto. De foto hierboven verklapt al één en ander. Met een reeds bewezen BMW 325i (type E90 en gebouwd/gerund door mijn Duitse partner Jaco’s Paddock Motorsport), waarmee ook VLN gereden wordt ga ik in 2019 mijn onafhankelijke rol als driver coach meer focussen op de kwaliteit van verhuurde auto’s. Want meer dan ooit heb ik dit jaar in perfecte huurauto’s en in waardeloze $ch!jthokken gezeten.

De markt voor circuitrijden heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een serieuze en professionele business van een riante omvang. Daar passen nette, snelle en bovenal veilige auto’s bij. Een goed gebouwde raceauto verhuren is iets anders dan een omgebouwde auto verhuren voor op het circuit. Die laatste hoeft aan geen enkele keuring te voldoen. De meeste huurauto’s voor het circuit zijn helemaal niet snel en staan absoluut niet goed afgesteld. Je kunt er dus eigenlijk niet goed mee rijden. Omdat ’t gros van verhuurders dat doet valt het mensen niet meer op en wordt het gewoon gevonden.

Erover klagen heeft niet zoveel zin, want dan wordt gezegd dat je meer moet betalen voor een ‘échte raceauto’. Huurders hadden echter het vermoeden dat ze al een échte raceauto gehuurd hadden, maar dat blijkt dan tegen te vallen. Voor mij is dat een doorn in het oog, want ik zit ernaast en ík zit voor lul en in soms is het nog gevaarlijk en ongezond ook. Voor mij is zo’n huurauto een werkplek en die moet goed, snel en veilig zijn.

De kwaliteit moet omhoog en ik heb besloten om mij daarvoor hard te maken. Ook voor mijn collega’s die regelmatig blootgesteld worden aan auto’s waarvan de uitlaatgassen in de cabine komen, rolkooien die niet afgelast zijn, stoelen die loszitten, padding dat ontbreekt (waardoor je dure FIA gekeurde helm al krassen en butsen oploopt vóórdat je ooit een ongeval meemaakt) en weet ik wat al niet meer. Ik wil daar vanaf.

Ik neem dus voortaan een auto mee die per dag niet meer kost dan de “betere” huurauto’s voor trackdays, maar die wél FIA gekeurd is en daadwerkelijk ook aan één van de meest vooraanstaande races ter wereld, de 24 uur van de Nürburgring, mag deelnemen.  Het is een BMW die volledig opnieuw is opgebouwd. Ieder onderdeel van het onderstel is vervangen. Er is bij de bouw en het runnen van de auto nog nooit iets aan het toeval overgelaten. De kooi voldoet aan de modernste FIA eisen. Er zitten FIA gekeurde stoelen van Recaro en FIA gekeurde gordels van Schroth die zéér gemakkelijk zijn af te stellen. Voor beginners is er traction control en een stabiliteitssysteem (ESP/DTC) en voor de gevorderde rijder kan dat allemaal gewoon uit.

Met een ingebouwd VBox HD2 video- en data logging system kan ik als driver coach zeer uitgebreide video en data-analyses maken voor de rijder. Maar als een rijder daar geen behoefte aan heeft, dan betaalt hij daar ook niet voor. Hetzelfde geldt voor een optimaal communicatiesysteem via ingebouwde headsets. Je wilt je tijd achter het stuur optimaal benutten, want inschrijfgelden en vrije dagen zijn kostbaar, dus waarom zou je als rijder niet de beste spullen willen als je een auto voor het circuit huurt? Vanaf nu bied ik ze rechtstreeks aan bij mijn diensten als Driver Coach. Een website met boekingstool is in de maak hiervoor en ik verwacht voor de jaarwisseling online.

 

Nieuwe beoordelingsmethode circuitrijders/coureurs

sociaalculturele-methodiek-een-inleiding-4-638

Dit jaar heb ik achter de schermen een systeem ontwikkeld waarmee een instructeur/driver coach rijders op verschillende niveau’s kan beoordelen. Een objectieve methode die ik gestandaardiseerd heb. Ik stoorde mij aan de vrij vage en subjectieve manier waarop coureurs (in spé) in zowel Nederland, België als Duitsland worden beoordeeld voor hun racelicentie, maar ook aan het feit dat iedere race-instructeur / licentie-examinator anders lijkt te beoordelen.

Voorbeeld: In Nederland moet je voor je EU-licentie laten zien dat je je auto een beetje driftend over de ideale lijn kunt smijten. Dat was vroeger een prima houvast om het verschil tussen de talentvolle rijders en mindere goden te bepalen, maar toen kwam iedereen nog aanzetten met een sloopauto en een sliphoek van 20 graden op kale straatbanden en een drifthoek van het dubbele bij full lock tegenstuur. Nu arriveren cursisten met fabrieksraceauto’s met een sliphoek van minder dan 1 graden. Laat staan een drifthoek. Op de limiet je auto nog even dwarsgooien kan niet meer. Daarvoor hebben de auto’s teveel grip en tractie. En het is tevens langzamer. Waarom zou je dan een langzaam rijdende cursist die dwars gaat voor de show hoger blijven beoordelen dan eentje die zijn ronderecord ronde na ronde verbetert en volledig in-control is?  

Daarnaast heeft ieder land zo’n beetje zijn eigen manier van hoe een raceschool moet opereren en beoordelen (en ja, dat is soms echt “wij van WC-Eend…”). De beoordelingsmethode van Driver Coach Dennis is meteen uniform toepasbaar ongeacht de eisen die gesteld worden vanuit de autosportbonden, racescholen of de beoordelaars. Dit maakt de beoordelingen veel duidelijker, inzichtelijker én objectiever voor iedereen. Het is veel leuker voor de rijder om zichzelf te kunnen gaan herkennen in de beoordeling zodat er gewerkt kan worden aan diens progressie. Met of zonder hulp van een driver coach of op maat gemaakt driver development program. Want daar pleit ik natuurlijk wel voor, maar dat snap je.

Mijn nieuwe beoordelingssysteem is gebaseerd op een bestaand systeem dat wij in Europa nog nergens toepassen, maar wat in Amerika erg goed werkt. Het is door mij aangepast naar eigen inzicht en optimaal gebruiksgemak, maar het werkt een logische follow-up in de hand. Dit maakt het mogelijk om als rijder van instructeur naar instructeur over te stappen, en het geeft diezelfde instructeurs inzicht in het bestaande niveau van zijn ‘nieuwe’ pupil. Circuittijd is kostbaar, dus daar gaat mijn nieuwe beoordelingsmethode winst boeken. Zelfs racescholen zouden dit vrij eenvoudig kunnen implementeren. Ik ga dit systeem tijdens de komende weken tot medio januari testen en finetunen, zodat het vanaf begin 2019 direct toepaspaar is. Open source welteverstaan. 

 

Workshops en seminars

Rotation linePiero Taruffi. The Technique of Motor Racing.

In 2019 ga ik voor groepen workshops, seminars en trackwalks organiseren die bijdragen aan het doorontwikkelen van coureurs en circuitrijders. Online zijn er prachtige white board tutorials te vinden, maar ik merk dat men de moeite niet neemt om ze te bekijken en de gratis tips toe te passen. Door met een groepje per thema de diepte in te duiken, verwacht ik dat de interactie ervoor zorgt dat de tips worden gezien als eye-openers en direct toegepast kunnen worden in de praktijk. Sommige workshops zullen perfect aansluiten op een trackday, test/racedag of raceweekend.

  • Seminars:
    • Angst, en de 5-stappen om hiermee om te leren gaan
    • Old school vs New school (de ‘ideale lijn’ in een nieuw jasje).
    • Mindset & Focus
  • Workshops:
    • Het optimaal gebruik van trackmaps (HQ)
    • Hoe gebruik je je testdag/trackday optimaal (On-track)
    • Hoe bouw je je racedag op (On-track)
  • Trackwalks:
    • Zandvoort (on & off track)
      • Incl. workshop trackmaps
    • Spa-Francorchamps (on & off track)
      • Incl. workshop trackmaps

Naast deze groepsactiviteiten waarvoor je je individueel of als groep kunt inschrijven blijf ik in de basis de focus leggen op het aanbieden van private coaching sessies op zowel Zandvoort, Spa-Francorchamps en de Nordschleife. Met een beperkt aantal rijders ga ik een maatwerk driver development program aan en verder blijf ik beschikbaar voor 1-op-1 instructies tijdens driftdagen en trackdays. Ook daarvoor komt er een nieuwe website begin 2019. Maar als je vragen hebt, of alvast een intake-sessie wilt boeken om jouw niveau vast te stellen, dan kun je hieronder je gegevens achterlaten en dan neem ik z.s.m. contact op.

 

drivercoachdennis

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s