Driver Coaching nuttig

Driftcursus Dennis BMW 1M

Circuitrijden is in korte tijd enorm populair geworden. Er zijn meer hobbyrijders bijgekomen die ervan genieten om met een, al dan niet geprepareerde, auto over circuits te rijden. Niet iedereen heeft hiervoor een racelicentie nodig (al is dat wel aan te raden), maar we merken steeds vaker dat er behoefte is aan iemand die gedurende een dag of meerdere dagen meerijdt en helpt om de punten op de i te zetten als het gaat om rijtechnieken, racelijnen en constante en/of snellere rondetijden. Driver coaching noemen we dat.

Als driver coach help je iemand om een meer complete rijder te worden. Daarvoor maak je samen een plan. Je stelt vooraf één of meerdere doelen en daar ga je aan werken gedurende diverse sessies tijdens trackdays, test- of driftdagen. Heb je nog geen plan of doel? Neem dan contact op en dan bespreken we telefonisch zowel je sterke als aandachtspunten, of zoiets als een bepaalde angst (één van de onbesproken thema’s in de autosport). Daarna plannen we een dag op het circuit in en werken we aan je comfortzone en de verschillende soorten modus waarmee je mentaal de baan op gaat.

Wat is jouw favoriete modus?

  • Free practice (lekker vrij rijden en verschillende lijnen, snelheden en rempunten uitproberen)
  • Qualifying (op 100%, foutloos en snel)
  • Endurance (constant, tegen de limiet aan, rondje na rondje)

Veel mensen denken dat je altijd maar in die Quali-modus moet rijden, maar dat is onzin. Dat heeft totaal geen nut. Leg die datalogger af en toe gewoon opzij en kweek je gevoel. Om een voorbeeld te geven. Lewis Hamilton had in 2017 de smaak goed te pakken en wist zich regelmatig op indrukwekkende wijze als eerste te kwalificeren in zijn Mercedes. Toch zei hij maar 1 keer in het hele jaar: “I nearly had a perfect lap”. Dus maar in één rondje, van al die vele ronden die hij reed, had hij BIJNA een perfect rondje. Bijna. Dat vertelde hij puur op basis van zijn gevoel. Dus mijn tip is: ga niet altijd op zoek naar die limiet en de allerbeste rondetijd, want dat lukt zelfs de besten niet. Zodra je gefrustreerd achter je stuur kruipt gaat de lol eraf en neemt zelfs de kans op schades toe.

Ook Max Verstappen weet altijd wel een verbeterpunt te vinden voor zichzelf. Als je vaker de baan op gaat met de juiste mindset behoud je de lol van het circuitrijden. Mijn advies is altijd: Rijd de ene keer veel korte stints met je ‘free practice’ mindset en de andere keer ga je een langere stint rijden om aan je constantheid te werken en je ‘racepace’. Als je dat bewust opbouwt gedurende een testdag, dan kun je ook heus weleens een keertje 1 rondje lekker in qualifying modus knallen. Bouw dat op. Je neemt als het ware een aanloop. Zet een goede outlap neer, warm je banden op in +- 2 ronden op 80% en ga dan voor die flying lap waar je altijd van droomde. Daarna doe je een cooling down in-lap en ga je lekker met je driver coach je data en on-board video’s analyseren. Ben je er klaar voor!? Ik en collega driver coaches helpen je daar graag bij.

Dennis Drenthe

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s