Column: Mijn zelfrijdende auto

Come here Buddy!

Column Knight Rider

Toen ik opgroeide droomde ik van een auto zoals K.I.T.T., de eigenwijze, zelfrijdende auto uit Knight Rider. Wij hadden in die tijd een Renault 25 die ook kon praten. “Left Door Open”. Informatie waar je niet zoveel aan had, maar het werd wel nuttig als je steeds “Out of Fuel” hoorde. Out of Fuel. Out of Fuel, Out of Fuel… uhm Pap, ik denk dat je moet tanken! Ik ga in ieder geval niet duwen, je was gewaarschuwd. De auto zei verder niets over mijn vaders rijstijl en bemoeide zich nergens mee. De auto had wel karakter, maar de boordcomputer an sich niet. 

Intussen ben ik in het bezit van een karaktervolle Trabant. Een Trabant had geen computers en het rijden moest je helemaal zelf doen, zonder ingrepen. Wel kreeg een Trabant in de DDR altijd een koosnaampje. Ik haat het zelf om mijn auto een naam te geven, maar in die tijd vond men dat de auto bij het gezin hoorde, zoals een huisdier. Maar om even heel eerlijk te zijn, we hadden 10 jaar geleden een SAAB 900 Classic en die noemden we stiekem Schapie. Niet doorvertellen. Ik weet niet, ik noem mijn auto liever gewoon bij de merknaam, of het type. Mijn huidige BMW 325ti Compact duid ik steevast aan als mijn ‘ti’. En ook daarin rijd ik het liefst zonder hulpmiddelen aan. Puur autorijden, daar houd ik van. Forensen in de file daarentegen…

Toen K.I.T.T. vroeger populair was, droomde ik weleens weg dat wij ook een telefoon in de auto hadden. Dat ik tegenwoordig juist in therapie moet omdat ik niet zónder telefoon kan, waar dan ook, dat had ik toen ook niet kunnen verzinnen. Het is verschrikkelijk dat je altijd maar te pas en te onpas wilt zien wat er in de wereld speelt, of welk verhaal je vrienden aan Instagram hebben toegevoegd, of wat je NEO’s waard zijn. Hoeveel likes kreeg je laatste bericht op Facebook? Ff checken. Zo weinig? Blijven checken, komt vanzelf goed!

Het boeit je geen zak, maar toch kijk je er naar. En voor we het wisten met z’n allen, zaten we in de auto meer op onze telefoon te kijken dan dat we op zaten te letten in het verkeer. Het is een regelrechte ramp geworden, dat niet meer is terug te draaien door regelgeving en controles. In mijn vorige columns schreef ik al over het gevaar van het huidige verkeer: de schijnveiligheid en over de opkomst van autonoom rijdende taxi’s. Lees mijn columns in de drukke ochtendspits, of ’s avonds laat op weg naar huis, na een lange dag vergaderen, nog even terug. Deze site past zich automatisch aan aan je schermgrootte. Wel zo handig!

Welkom terug, alles goed gegaan? Vast wel. Of is dat toch best lastig, zulke lappen teksten lezen terwijl je moet autorijden? Ik heb het zelf geprobeerd en het is eigenlijk niet te doen, geef toe. Ik heb als rijvaardigheidsinstructeur vaak de bermoefening uitgelegd aan mensen, maar ik begreep nooit zo goed waarom mensen in de berm terechtkwamen. Als fanatieke apper tijdens het rijden is dat je waarschijnlijk al meer dan eens overkomen. Toch? Daarom hoop ik dat het autonoom rijden snel beschikbaar is voor iedereen. Maar ik kom terug op mijn vorige standpunt, dat je een zelfrijdende auto niet zelf moet aanschaffen en dat komt omdat ik geleerd heb dat zo’n auto weleens je moderne huisdier kan worden die je zelf af kunt richten als een trouwe viervoeter.

Softwaretuning voor zelfrijdende auto

Laatst interviewde ik namelijk Edwin van der Velden, van Tuningparts in Zoetermeer. Hij vertelde mij dat softwaretuning niet meer alleen draait om motorvermogen, of een zuiniger verbruik. Nee, softwaretuning kan een auto volledig opnieuw programmeren, waaronder zaken die te maken hebben met autonoom rijden. Keep your lane beveiliging, automatische cruise-control en de rem-assistent. En dat heeft mij aan het denken gezet.

Inmiddels weet ik wat ik dat ik verkeerd zat met mijn advies. Ik wil vanaf nu wél een zelfrijdende auto. Uiteraard laat ik hem dan meteen aanpassen door middel van zulke softwaretuning, want mijn auto mag geen zielloze zombie zijn. Mijn auto zal bij verkeerslicht volgas wegsprinten als het rode licht uitgaat en hij wordt zo geprogrammeerd dat ‘ie overal 30 km/u te hard rijdt. In iedere bocht pakt ‘ie de ideale lijn met een lekker tempo. Inhalen doet hij vlot en adequaat. Niemand die er last van heeft, al zal er nog weleens iemand gaan seinen als mijn auto keurig heel de invoegstrook gebruikt. Daar kun je wat van leren zombie!

CJIB is zijn probleem

Dat mijn zelfrijdende auto dan bij een flitspaal vol in de remmen duikt vind ik geen probleem, maar ik verwacht wel dat er een integratie komt met Flitsmeister. Belangrijker vind ik dat ‘ie altijd de snelste rijstrook kiest en desnoods linksplakkers rechts inhaalt. Hoe mijn auto dat uit gaat vechten met het CJIB is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik ben dan in ieder geval níet de bestuurder. Ik gok dat een paar slimme algoritmen in het bezwaar wel duidelijk maken dat de linksplakker bekeurd had moeten worden en niet mijn auto. Er kan tenslotte niets gebeuren, want de technologie zorgt ervoor dat mijn auto nimmer zal botsen. Mijn stokpaardje is mijn visitekaartje tenslotte.

Enfin, ik kijk ernaar uit dat mijn eigen zelfrijdende auto mij altijd zo dicht mogelijk bij de deur afzet, in plaats van op een te krappe parkeerplaats waar je amper je deur kunt opendoen, omdat de buren zo nodig scheef in moeten parkeren. Hij wringt zich er maar tussen, maar dan ben ik allang binnen. Ik heb nog geen idee hoe mijn getunede zelfrijdende auto eruit moet gaan zien, want ik denk dat de achterbank belangrijker is dan de rest, maar ik heb al wel een naam voor hem: Sjonnie.

Tekst: Dennis Drenthe

Foto: David Hasselhoff PR

Deze column is de laatste in een drieluik. Via de volgende links kun je ze teruglezen: Deel 1 [Als je botst ben je af!] en deel 2 [Bon Voyage!].

Advertenties

Een gedachte over “Column: Mijn zelfrijdende auto

  1. Pingback: Column: Bon voyage! | Now and Then

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s