Column: Bon voyage!

U had een zelfrijdende taxi besteld? Fijne rit! 

voyage-og-image-default

Okay, het is zover. Op dit moment denk je nog, ja ja, zo’n vaart zal het allemaal niet lopen met die zelfrijdende auto’s en “morgen” bestel je een taxi zonder chauffeur. Wedden? Dagelijks verschijnen er filmpjes van wat er fout kan gaan met elektrische auto’s die in de brand vliegen, maar dat gebeurt ook met supercars in de file en die wil je desondanks toch hebben, in je dromen. Ook zie je knullige botsingen tussen autonoom rijdende auto’s op social media. Het helpt de ver-van-mijn-bedshow gedachte. Echter, voor je het weet zit je er middenin en ga je meer kilometers maken in zelfrijdende elektrische taxi’s dan in je eigen auto, of het openbaar vervoer. 

Want het is de schijn die bedriegt, achter de schermen is er al een gigantische industrie klaar voor deze nieuwe manier van reizen. En ook jij en ik gaan daar gebruik van maken. Denk aan Uber, de taxidienst die nu nog chauffeurs inzet, maar wat in feite een verkapte vingeroefening is voor wat komen gaat. Met een gigantische digitale infrastructuur, een joekel van een database, wereldwijd miljoenen gebruikers en door trial & error, zijn zij klaar voor de enorme vraag die zal ontstaan naar onbemande taxiritjes. Van saai woon-werk verkeer, boodschappen doen met de kinderen, tot een romantisch avondje stappen met je geliefde.

Het omslagpunt is nu

Uber zal haar diensten en systemen ook gaan gebruiken voor andere doelgroepen, zoals de transportsector. Vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs en taxichauffeurs gaan verdwijnen. Mark my words. Uber wordt het Google van de mobiliteit en het omslagpunt is vandaag. Uber is namelijk de schrik van iedere autofabrikant die nu nog denkt dat het over 10 jaar auto’s aan particulieren moet verkopen. Chris Bangle van BMW heeft daar al een decennia of twee voor gewaarschuwd. En nu is het daadwerkelijk aan het gebeuren. Als je nu al hoort hoeveel mensen Uber gebruiken, mensen die voorheen in feite nooit een taxi belden, dan kun je op je oud-Hollandse klompen aanvoelen dat het vlucht neemt van jewelste, dat autonoom laten rijden. Uber sloot eind 2017 een deal met Volvo en in 2019 worden 24.000 XC90’s geleverd die Uber als autonoom rijdende taxi’s kan inzetten. Dat is het begin. Daarna zal openbaar vervoer nooit meer hetzelfde zijn. En wij kunnen allemaal veilig verder met onze verslaving: de smartphone.

Bespaar jezelf juridische ellende 

Niemand wil een autonoom rijdende auto hebben. Je wilt er enkel gebruik van maken, als je slim bent. Laat de juridische ellende van een onverhoopte schade maar lekker over aan die grote marktpartijen. Daar wil jij als particulier, of als werkgever, niet je aan tijd aan verkwisten. Teveel risico. Early adopters zullen slim zijn en géén autonoom rijdende (lease)auto’s bestellen. Juridisch zijn we daar nog lang niet klaar voor. Uber weet hoe het is om te vechten voor bestaansrecht tegen overheden en hordes advocaten en juristen. Laat zo’n partij het vuile werk opknappen. Het enige waar jij je druk om hoeft te maken is wat zo’n rit kost. Verwacht lage kosten, met nuttige opties, voor de massa die zelf haar zooi moet opruimen na een rit en gewilde premium pakketten voor de happy few.

Werkgelegenheid is geen issue

In de VS zijn er al andere partijen die actief zelfrijdende taxi’s inzetten op kleine schaal, zoals Voyage in Florida en Californië. In Florida gebruiken ze alle van de 750 mijlen aan wegen binnen de gemeenschap The Villages, dat momenteel zo’n 125.000 duizend inwoners telt, maar snel groeit. De gemiddelde leeftijd is er hoog en dat betekent dat er behoefte is voor mobiliteit op maat. Van de villa naar één van de vele golfclubs, of restaurants. Met een app bestel je je Voyage taxi en alles gaat verder automatisch. Mocht je je zorgen maken over het verdwijnen van banen, Voyage zoekt momenteel personeel voor de uitrol van deze projecten in andere steden en datzelfde zal gelden voor Uber, wereldwijd.

Toen ik een aantal jaren terug als directiechauffeur werkte en een Audi A7 ging proefrijden met mijn opdrachtgever, bespraken we de optielijst. Ik legde hem de werking van de automatische cruisecontrol uit en liet zien dat deze rekening hield met plotseling invoegend verkeer, maar ook dat de A7 geen snelheid verminderde als de auto voor ons slechts een kortstondige inhaalactie uit zou voeren. Maar meneer was vooral geïnteresseerd in mijn mening over deze technieken en autonoom rijdende auto’s. Ik antwoordde dat ik verwachtte dat het wel een vlucht zou nemen en dat ik dan geen werk meer zou hebben als zijn chauffeur. Hij zei: “Waarom niet? Dan ga jij toch ook een krantje lezen?!”.

Tekst: Dennis Drenthe

Foto: Voyage

Deze column Bon Voyage! is onderdeel van een drieluik en tweede in de reeks. Het laatste deel werd op 15 februari 2018 gepubliceerd.

Deel 1 lees je hier terug: https://dennisdrenthe.wordpress.com/2018/01/23/column-als-je-botst-ben-je-af/ 

Deel 3 vind je hier: https://dennisdrenthe.wordpress.com/2018/02/15/column-mijn-zelfrijdende-auto/

Advertenties

2 gedachtes over “Column: Bon voyage!

  1. Pingback: Column: Als je botst ben je af! | Now and Then

  2. Pingback: Column: Mijn zelfrijdende auto | Now and Then

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s