Column: Als je botst ben je af!

Duizenden verkeersmaatregelen ruilen tegen één nieuwe verkeersregel

20180123_102134

Het Nederlandse wegennet en het daarop voortbewegende verkeer zijn kapot gereguleerd.  Het gebruik van gezond verstand op de openbare weg is een ondergeschoven kindje geworden. Er zijn teveel verkeersborden, afwijkende maximum snelheden, overal wisselende voorrangsregels en teveel rare wegsituaties. Mensen worden nog altijd niet opgeleid tot veilige verkeersdeelnemers. En dan heb ik het niet alleen over rijopleidingen. Dat kan beter. Het verkeer heeft meer gezond verstand nodig en wel nu! 

Het is dus niet zo gek dat de SWOV stelt dat we teveel botsen. Dat is helemaal waar, maar je hoort niet dé oplossingen die nodig zijn. Omdat oplossingen voor verkeersveiligheid vaak een compromis zijn van belangen en inzichten. Levensgevaarlijk! Mijn idee is dat de gebruiker weer centraal gesteld wordt én verantwoordelijk wordt. De landelijke schadelast kan niet oneindig door onze verzekeringspremies worden opgehoest. Dat is een serieus probleem. Vooral omdat het zo onnodig is. Het is zo makkelijk om een ander de schuld te geven. Ongevalvermijding is net als liefde: het moet van twee kanten komen.

Mijn oproep aan de beleidsmakers: ga gezond verstand herintroduceren. Een lastige opgave, want daar is men de afgelopen decennia juist volkomen vanaf gestapt en dat is een kwalijke zaak die nu tot een onhoudbare situatie heeft geleid. Een simpel voorbeeld: vroeger was ’t vanzelfsprekend dat verkeer van rechts voorrang had. Dat was geen ideale situatie, maar je hield er gewoon altijd rekening mee dat er verkeer van rechts kon komen. Zelfs een gehaaste bestuurder hield rekening met het feit dat er zo nu en dan iets of iemand uit een zijstraat kon schieten. Dat was nog geen garantie voor het voorkomen van ongevallen, maar er heerste toch een andere mindset.

Tegenwoordig zijn de wegen anders ingericht en komt verkeer van rechts nauwelijks meer voor. Zijwegen zijn voorzien van haaientanden, een stopbord, drempels of verkeerslichten. Als je nu op een polderweg zonder voorrangsborden rijdt en je komt van rechts, dan kun je er vanuit gaan dat de auto van links gewoon door blijft rijden. Die bestuurder is dan waarschijnlijk niet meer gewend aan verkeer van rechts, of de theorie allang vergeten. Een city slicker wellicht. Dus heb je voorrang, maar verwacht je dat de ander je niet voorlaat, dan gebruik je dus gezond verstand, omdat vertrouwen op de verkeersregels niet meer werkt.

Het is niet erg dat wegen goed ingericht worden. Maar vaak helpen felle kleuren bij gevaarlijke kruisingen beter dan verkeerslichten. Pure psychologie. Ik durf te stellen dat mensen geen rekening meer houden met plotselinge situaties. Daardoor gaat het iedere dag overal mis. En dat wordt steeds erger. Meer files. Meer schadelast. Meer verkeersdoden. En de keuzes die gemaakt worden om dat allemaal tegen te gaan zijn verkeerd. Want beleidsmakers en zogenaamde verkeersexperts denken dat het de snelheid is die te hoog is. Maar dat is onjuist. Ook bij lage snelheden gebeuren er ongevallen, soms zelfs dodelijke. En wat te denken van trajectcontroles, waarbij we allemaal even snel gaan en elkaar zo nu en dan toch als pinballs alle kanten op schieten. Als we autorijden dan zitten we stil. Alles om ons heen is een beetje blur. Ga in een open vooroorlogse auto rijden en je snapt wat ik bedoel. Al je zintuigen staan dan wél op scherp. Niemand in het huidige verkeer is scherp en alert. Niemand.

In het verkeer is NIETS vanzelfsprekend. Nooit. Er kan ieder moment iets onverwachts gebeuren. Je kunt er niet vanuit gaan dat anderen je zien, dat ze je voorlaten en dat ze je niet afsnijden. Het woordje niet is twee maal vetgedrukt, want uit onderzoek blijkt dat we het woordje niet vaak noch horen nog zien. Het menselijk brein is de beperkende factor in het verkeer. Daarom rijdt/fietst/loopt iedereen tegenwoordig rond alsof er echt niets fout kan gaan. En dan gaat het fout. Doordat de wegen veiliger lijken en auto’s veiliger zijn, hebben onze zintuigen niet de prikkels die nodig zijn om veiligheid in stand te houden. Je ziet dat dagelijks om je heen en het is zo logisch om op te lossen; maak het verkeer simpeler, beperk het aantal verschillende maximum snelheden en haal borden weg. Zo leg je méér verantwoordelijkheid bij alle verkeersdeelnemers. Dan zal ook iedereen weer wíllen weten hoe je een verantwoordelijke verkeersdeelnemer kunt worden. Je aan de snelheid houden is onvoldoende. Dat blijkt keer op keer.

Daarom wil ik in ruil voor het verwijderen van duizenden verkeersmaatregelen één verkeersregel toevoegen: Als je botst ben je af! 

Tekst & foto: Dennis Drenthe

Update: Verkeersexpert Sjonnie nam de column als voorzet en kopte hem in met deze vlog: https://www.youtube.com/watch?v=lBAHF5t4id8

Deze column is de eerste in een drieluik. Deel 2 vind je hier: https://dennisdrenthe.wordpress.com/2018/02/08/zelfrijdende-taxi-besteld-bon-voyage/.

Advertenties

Een gedachte over “Column: Als je botst ben je af!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s