Huub Vermeulen in het zonnetje gezet

img_20161016_183022

In 2004 deed ik mee aan de Autovisie Driftchallenge op Zandvoort. In mijn redelijk standaard BMW 325i E30, zonder sper, had ik mijn zinnen gezet op een top-5 positie. Mannen als Jaap van Lagen, Junior Strous, Tom Coronel, Paul Vlasblom en Olaf Commijs deden ook mee. Bekende namen in de autosport. Mij kenden ze in ieder geval niet. Ik werkte weliswaar bij Prodrive Training, maar we kwamen vrijwel nooit op Zandvoort. En al mijn collega’s waren instructeurs, ik was ‘slechts’ schadepreventieadviseur. Ik was dus de underdog. En dat beviel mij uitstekend.

Starten deden we op alfabetische volgorde. Dus toen Olaf en Tom voor mij met hun M3’s de Hugenholtz bocht tegengesteld gingen driften door aan te remmen, terug te schakelen en op vermogen de bocht uit te driften, dook mijn vader weg achter de vangrails toen hij mij erna zonder te remmen, in 3e versnelling, downhill de bocht in zag duiken. Hij werd overeind getrokken door een kalende meneer die vroeg wie die jongen was. “Dat was mijn zoon” zei mijn vader, terwijl de rest van de toeschouwers allemaal stonden te juichen. Na afloop vertelde ik mijn vader dat het Huub Vermeulen was geweest. Hier nog één keer het filmpje, met de koppen van mijn pa en Huub in beeld: Driftchallenge. Ik was 5e geworden, had al mijn collega’s verslagen én Huub vond dat ik het goed had gedaan. Dat telde.

Huub kende ik verder niet persoonlijk en we kwamen elkaar in de jaren erna ook nauwelijks tegen. Tot ik bij Driving-Fun.com B.V. kwam te werken en we afgelopen jaar met elkaar aan de praat raakten. Dat werd enkele keren herhaald en voor ik het wist stond ik Huub een keer voor DNRT TV te interviewen over zijn 206 GTI Cup. Dat werd weer gezien door een goede vriendin van hem, Hannie Franssen. Zij vroeg mij om mee te doen aan een complot. Huub Vermeulen was door haar voorgedragen voor een lintje. Niets of niemand wist nog iets. Of ik iets met DNRT TV wilde doen? Tuurlijk, maar NIEMAND mocht iets weten. Zo gezegd zo gedaan, tot vlak voor tijd wist heel de crew van niets. Wel stonden ze allemaal klaar met de camera’s en microfoons in de aanslag.

Gelukkig maar, want de ceremonie was erg bijzonder. Erik Weijers van CPZ had geregeld dat er een extra rijdersbriefing werd gehouden en zo kreeg Huub Vermeulen uit handen van de de Zandvoortse burgervader zijn lintje opgespeld ten overstaan van honderden rijders, toeschouwers en marshalls. Ook familieleden en vrienden waren stiekem uitgenodigd om hierbij te zijn en Huub was zichtbaar ontroerd. Mooi.

huub

Deze blik zegt alles. Huub Vermeulen wordt na 50 jaar autosport in het zonnetje gezet en geniet er zichtbaar van. Prachtig vastgelegd door fotograaf Thomas Bakker, die tot vlak voor de ceremonie van niets wist, maar er wel was! 

In de afgelopen maanden heb ik Huub iets beter leren kennen. Zijn racecarrière was mij wel bekend en ik las ook altijd zijn columns. Maar na diverse koppen koffie, een hoop mooie anekdotes en wat discussies over hoe dingen in de autosport beter kunnen heb ik Huub steeds beter leren inschatten. Je kijkt de man in de ogen en je weet of hij een grap maakt, of niet. Zo ook op de dag dat het complot wereldkundig gemaakt kon worden. Huub deelde net zijn onvrede over sommige zaken die achter de schermen goed fout gaan in de autosport. Hij speelt weliswaar geen voetbal, maar de term buitenspel is hem inmiddels wel bekend.

Op 16 oktober 2016, om 11.55 uur nipte Huub nog wat aan zijn koffie bij ons in de VIProom, samen met Peter Fontijn, maar Rob Petersen verkondigde via de speakers al dat de rijdersbriefing op het punt stond te beginnen. Ik zei: Kom mee Huub, ik moet even wat doen, dat is leuk. Ga mee! “Ik zit hier wel prima en de koffie smaakt me ook best” was het antwoord dat ik even niet kon gebruiken. Even spontaan als dat ik hem de VIProom ingelokt had, spoorde ik hem nu aan om toch maar mee te gaan. Rob Petersen had aangekondigd te gaan stoppen als spreker, zei ik. En Huub stond meteen op. Ik besloot dicht bij hem te lopen, want ik wist al dat hij zomaar opeens een andere kant op kon gaan. Hij moest nog even naar de wc…. Ik ging er dus maar naast staan. Huub was alleen eerder klaar. Een echte sprinter, zoals hij zelf zegt. Dus ik was hem kwijt.

In rap tempo snelde ik de trap op richting het podium. Gelukkig, Huub was waar hij wezen moest. Het complot was geslaagd, want hij had tot dan toe niets door. De burgemeester schudde hem de hand en liep het podium op. Huub bleef staan, want hij voelde toen voor het eerst nattigheid. Huub Vermeulen is net als ik ook liever de underdog. Hij wil weliswaar winnen en de beste zijn, maar hij is veel liever achter de schermen bezig dan ervoor. Hij gebruikt de media puur en alleen om zijn doelen na te streven door ze in te zetten als communicatiemiddel. Bijvoorbeeld door in zijn columns heel goed duidelijk te maken wat hij wil, evenals in de interviews die hij geeft. Zo krijgt hij op den duur dingen veranderd. Omdat men hem gaat snappen. Hij maakt van autosport iets makkelijks, zeker niks elitairs. En tuurlijk is hij ook enthousiast en zal hij gevleid zijn als mensen hem complimenteren. Dat schreeuwt hij alleen niet van de daken. Hij gebruikt zijn tijd en energie liever om zijn visie voor de toekomst uit te rollen en daar zet hij vaart achter.

Achter de schermen is Vermeulen al bezig om de vergrijzing van diverse organisaties tegen te gaan door jongeren te enthousiasmeren voor allerlei rollen en functies die nodig zijn om de autosport draaiend te houden als de oude garde er niet meer is. Niemand anders hoor je daarover. Iedereen is nog te druk bezig met hun eigen posities verdedigen en ego’s te strelen. Bepaalde clubjes dreigen als kaartenhuizen in elkaar te storten doordat ze mensen afschrikken en vriendjespolitiek bedrijven. Ze blijven simpelweg doen wat ze al jaren doen. En daar hoort innoveren, vernieuwen en vooruitkijken niet bij. Niet Huub, die is al 20 jaar verder en daardoor niet altijd begrepen. Soms gunt hij zijn concurrent iets, omdat dat beter is voor de sport. Zo zijn er maar weinig.

Enfin, Huub leek even te twijfelen toen hij het podium op moest. Ik gaf hem een goedbedoelde duw, zoals hij mijn vader ooit overeind tilde, 12 jaar geleden. En zo stond de bescheiden Huub Vermeulen na 50 jaar autosport eindelijk eens echt in de schijnwerpers. Simpelweg omdat hij zo ontzettend veel voor de vaderlandse racerij heeft betekend en voor heel veel rijders, waaronder natuurlijk Tom Coronel die meteen op Facebook plaatste dat hij zoveel aan hem te danken heeft gehad. Datzelfde geldt voor Arie Luijendijk en Jan Lammers. Mooie woorden volgden, maar de blik van Huub zal iedereen die erbij stond zich blijven herinneren. Tranen in zijn ogen die schitterden. De rijders onder het podium maakten spontaan een wave! Iedereen sprak voor, tijdens en na de ceremonie vol lof over hem. Huub was er stil van, maar vond het een geweldige eer. Huub, je hebt dit lintje absoluut verdiend. Daarover is íedereen het eens. En ook dat is in jóuw autosportland een hele prestatie!

20161016_121833

20161017_122636

Het interview dat ik deed met Huub vormde het begin van een mooi avontuur. Iedereen die dit geheim heeft weten te houden is fantastisch! Vooral Hannie Franssen zelf, die zich ten volste heeft ingespannen om dit voor mekaar te krijgen. 

Geef een reactie

